السيسي: الإساءة للمسؤولين والخوض في أعراضهم «صدقة جارية» (فيديو)

خلال كلمته في افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي

السيسي: الإساءة للمسؤولين والخوض في أعراضهم «صدقة جارية» (فيديو)
وائل كمال

وائل كمال

1:21 م, السبت, 21 مايو 22

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إن هناك جماعات تردد الأكاذيب والشائعات حول الدولة المصرية والمسئولين والحكومة، وذلك، خلال كلمته في افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي.

وأضاف السيسي: “فيه جماعات تردد الكذب بكلام لا يليق.. كلام كله كذب وبهتان وإفك.. مش ممكن.. ولكن ربنا موجود ومطلع وشايف.. مفيش كلمة بتتقال وتكتب إلا وصاحبها حسابه على ربنا.. إذا كنت تؤمنوا بوجود ربنا.. ربنا اللى هيحاسب.. كلام كله إفك وبهتان على الناس.. ده مؤمن بوجود ربنا.. الكلام ده هيحاسب عليه.. بيكتوا كده”.

وتابع السيسى : “الكلام ده اللى بيتقال في حق المسئولين صدقة جارية.. يعنى كل مسئول يساء له ويتقال فيه كلام مش مضبوط كذب.. أو حتى من الموضوعات دي كذب.. سواء كنت تقصد أو مش تقصد”.

وتابع: “إن المرء ليصدق حتى يكتب عند الله صديقا.. لا تبلغ ما لا تعلمه.. يعنى مش سمعت حاجة تروح مرددها.. طالما هتنشر لازم تذاكر كويس.. أعراض الناس لما يساء ليها دي صدقة جارية عنهم.. كل ما يقرأها المسئول يلاقي الأجر جاي له.. اصلهم شتموتك وأساءوا إليك.. ودي أجر الإساءة.. الحكاية مع ربنا.. ده مثقال ذرة خيرا يري.. ومثقال ذرة شرا يري.. كل واحد أجره على الله”.

وافتتح صباح اليوم السبت، الرئيس عبدالفتاح السيسي مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي، الذي يساهم في مواجهة التحديات الطارئة التى نتجت عن التغيرات الإقليمية والعالمية، في ظل اعتماد مصري كامل على عملية الاستيراد في مجال الحبوب وبنسب متفاوتة في كل سلعة.