وزير المالية: عوائد خصم 1% من رواتب العاملين بالدولة «هتتساب مش عارفين بكره فيه إيه»

قال إن إيرادات الدولة المصرية تعتمد بنسبة 75% على الضرائب، لكن في دول أخرى مثل بريطانيا تعتمد في إيرادها على نسبة 90% من الضرائب.

وزير المالية: عوائد خصم 1% من رواتب العاملين بالدولة «هتتساب مش عارفين بكره فيه إيه»
المال - خاص

المال - خاص

12:21 ص, الثلاثاء, 10 نوفمبر 20

أكد وزير المالية الدكتور محمد معيط أن وزارته في سياستها الضريبية حريصة على المواطن بالأساس، حيث تتسم بالعدالة فإيرادات الدولة المصرية تعتمد بنسبة 75% على الضرائب، لكن في دول أخرى مثل بريطانيا تعتمد في إيرادها على نسبة 90% من الضرائب.

جاء ذلك في لقاء عبر برنامج “كلمة أخيرة” الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة ” ON”، ردا على سؤال حول اتجاه الوزير دائما لجيب المواطن لتعظيم الإيرادات الضريبية.

وعن 1% التي ستخصم من رواتب الموظفين في الدولة، قال معيط: “عوائد خصم 1% من رواتب العاملين بالدولة لم تدخل الموازنة العامة ولم يمول بها أي شيء والدليل أنه تم إيداعها في صندوق البنك المركزي المصري”.

وتابع قائلاً: “الفلوس دي هتتساب لأننا مش عارفين بكرة في إيه، وعلى فكرة بيل جيتس أكد أنه حذر من كورونا منذ عدة سنوات، وقال لسه فيه تاني، عشان كده بنعمل حسابنا لبكره؟”.

وحول شكاوى الموظفين من خصم نسبة 50% من بدلات اللجان لأنها تعوضهم عن تراجع الأجور، قال وزير المالية : “مش كنتوا بتسألونا دائماً في الإعلام إنتوا هترشدوا إنفاقكم إزاي فقلنا نبدأ بنفسنا ممنوع السفر والتدريب”.

وعقبت الإعلامية لميس الحديدي، قائلة: “إيوه بس ده على الكبار بس؟ أنا بسال على المتوسطين وصغار الموظفين؟”.

وأجاب وزير المالية قائلا: “قلنا قللوا بدلات اللجان وقرارات ترشيد البدلات والحوافز لمدة 6 أشهر تنتهي في ديسمبر وهي مرحلة مؤقتة؛ لأني بحاول أوصل للمواطن ممكن تكون تعبان معايا وتعبت معايا في الإصلاح الاقتصادي، لكن فيه حاجات أساسية إنت ماتقدرش عليها زي إنك تروح الصيدلية ماتلاقيش الدوا ؟ أو السوق فمتلاقيش السلع ؟ وإنت عانيت من ده مش عاوزك تعيش فيه تاني؟”.

واستطرد قائلا: “إصلاح الأوضاع لازم يبقى تدريجياً لو قلنا مثلاً الأطباء أو المدرسين”.