محافظ الإسكندرية: اللي حصل النهاردة مش سهل وحاجة كبيرة (فيديو)

وكانت قد أدت مياه الأمطار وسوء الأحوال الجوية، إلى مصرع شخص وإصابة 3 آخرون، بعد انهيار جزئي بعقار قديم بمنطقة اللبنان بحي الجمرك بمحافظة الإسكندرية -اليوم الجمعة.

محافظ الإسكندرية: اللي حصل النهاردة مش سهل وحاجة كبيرة (فيديو)
محمد بدر

محمد بدر

11:55 م, الجمعة, 25 أكتوبر 19

قال الدكتور عبد العزيز قنصوة محافظ الإسكندرية في اتصال هاتفي مع الإعلامي عمرو أديب عبر برنامج الحكاية في قناة إم بي سي مصر: 

اوأضاف: الوضع الحمد لله كويس، أغلب الشوارع في سيولة مرورية مفيش أي عوائق، الإعصار اللي ضرب بعض المحافظات كان حدث صعب النهاردة، إسكندرية تعرضت لموجة من السيولة غير مسبوقة.. والاستعدادات كانت كبيرة جدا،

وتابع: كان فيه فريق عمل كبير، وتكاتف كبير يمكن فريق العمل حتى الآن مانمش من ليلة امس .. كلنا موجودين في الشارع بنتابع ونبص، بداية من منسوب البحيرات والمصارف بنتابعه مناسيب محطات الصرف الصحي والضغوط الموجودة بشبكات المياه وحدودها والانتشار لعربات كسح المطر، فرق العمل بتقدر تقوم بكل ده ويمكن ده سبب الإنجاز اللي تم النهاردة كان عندنا مشاكل على الأرض؛ لأن الأمطار والسيول كانت صعبة جدًا.

وعن شكوك الناس حول الإعصار قال: الناس بتخلط بين مفهوم الإعصار الكبير، وما تعرضنا له هو إعصار بمفهوم مختلف سرعة الرياح فيه بشكل معين في حدود 35 كيلومترا في الساعة.

وتابع: فيه منظومة عمل موجودة على الأرض عاملة اللي عليها على مختلف المستويات، والحمد لله النهاردة الأداء كان كويس ربنا ساعدنا كتير واحنا موجودين على الارض والعملية بكرة مستعدين ليها ان شاء الله.اوطمأن المواطنين قائلا: حنا كمسئولين ومحافظين وكوزراء عندنا غرفة عمليات .. الناس كانت متخيلة ان البيان اللي منزلينه بتحذير من الطقس اننا بنخوفهم .. لا مش بنخوفهم العنصر البشري اهم شيء .. احنا بكرة عندنا تحسب وادينا المدارس اجازة . 

وأضاف: احنا عندنا مشاكل في بعض الشوارع الداخلية .. اللي حصل في اسكندرية النهاردة مش سهل .. اللي حصل في اسكندرية النهاردة حاجة كبيرة .. كان لازم نتحرك على طول للمناطق الكبير وبقول لاهالينا في الاحياء احنا جاينلكم وهنوصلكم وهنوصل لكل حد محتاج اننا نساعده اصبروا علينا بس .. اسكنر كبيرة من المشروعات بتتكامل هتتنقلها في الحتة دي نقلة نوعيةال أديب في برنامجه “الحكاية” على قناة إم بي سي مصر : 

وكانت قد أدت الأمطار وسوء الأحوال الجوية، إلى مصرع شخص وإصابة 3 آخرون، بعد انهيار جزئي بعقار قديم بمنطقة اللبنان بحي الجمرك بمحافظة الإسكندرية -اليوم الجمعة.
تلقى مدير أمن ، إخطارًا من مدير إدارة الحماية المدنية، عن انهيار أجزاء من عقار بحي الجمرك، ووجود وفيات بين المواطنين كانوا بجوار المبنى أثناء انهياره.