كندة علوش تكشف كواليس مكالمة محمد صلاح لدعمها بعد إصابتها بالسرطان

فتوصل لرقم عمرو زوجي واتصل به يطمئن عليا "، مضيفة قاله في أي لحظة بيتي في لندن موجود لو هاتيجوا تعملوا فحوصات أو تبعتولي الفحصوت وأنا هعرضها

كندة علوش تكشف كواليس مكالمة محمد صلاح لدعمها بعد إصابتها بالسرطان
أحمد حمدي

أحمد حمدي

11:42 ص, الأحد, 23 يونيو 24

أثارت النجمة كندة علوش ضجة كبيرة الساعات الأخيرة بعد إعلانها عن إصابتها بمرض سرطان الثدي منذ فترة وذلك خلال لقائها بالإعلامية منى الشاذلي في بودكاست “حلقات خاصة” الذي تقدمه بمنصة يوتيوب، وتلقى الجمهور والوسط الفني هذا الخبر بصدمة وحزن كبير.

وكشفت كندة علوش خلال اللقاء عن كواليس مكالمة اللاعب العالمي محمد صلاح، بعد معرفته بخبر إصابتها بسرطان الثدي ودعمه لها ولزوجها النجم عمرو يوسف في هذه المحنة.

فقالت كندة: “صلاح عرف من شخص مقرب أنني أصبت بالسرطان فتوصل لرقم عمرو زوجي واتصل به يطمئن عليا “، مضيفة قاله في أي لحظة بيتي في لندن موجود لو هاتيجوا تعملوا فحوصات أو تبعتولي الفحصوت وأنا هعرضها على الأطباء هنا، ثم اتصل بي وأخبرته أنني كويسة وبخير ووسعيدة أني بسمع صوتك ففوجئ بحماسي وفرحتي، وقال لي ليكي عيلة وبيت في لندن لو احتجتي حاجة وقتها أدركت أنه إنسان حقيقي وبسيط”.

وأضافت كندة علوش “ظهرت عليا أعراض بسيطة بس أنا مش بحب أهتم بالتفاصيل، وأنا طبيعتي مش بخاف لأني بسلم أمري لربنا بسهولة، ولما عدى 5 أشهر ونفس الأعراض كانت عندي، فعمرو زوجي قالي انتي لازم تعملي فحوصات، ومكنتش مقتنعة أنها له لازمة، ولكن اقنتعت بعد وقت أني أروح أعمل فحوصات، وأول ما روحت للدكتورة قالت ليا في حاجة مش مظبوظة”.

وتابعت : قررت الدكتورة أخذ عينة، عشان توصل للسبب، وبعد 3 أيام لقيت راجل بتاع التحاليل كلمني وقالي النتيجة مش كويسة، وفي أكثر من مرض، منهم ورم خبيث في الثدي، بس عمرو كان شاكك في الموضوع وقلقان».

وواصلت: في العيلة يوجد تاريخ للمرض دا، منها جدتي التي توفت بسبب الكانسر، وروحت لدكتور كنا بنثق فيه، وأنا كان عندي كتلة متشعبة فالحالة اللي زي دي مينفعش أعمل العملية، لازم أخذ العلاج الكيمياوي لفترة طويلة، لحد ما تصغر وبعد كدا نقدر نشيلها».

وقالت كندة علوش، خلال لقاء مع الإعلامية منى الشاذلي، ببرنامج «حلقات خاصة»، والمذاع عبر قناتها الرسمية على موقع الفيديوهات الشهير يوتيوب: الحقيقة أنا بقالي فترة طويلة، غايبة عن الناس، سواء كان عبر الأعمال الفنية أو الظهور الإعلامي، ولكن هذا وراءه أسباب كثيرة وأهمها أصابتي بمرض”.

أحمد حمدي

أحمد حمدي

11:42 ص, الأحد, 23 يونيو 24