السيسي: ماحدش جه للاستثمار في بركة غليون ولا الصوب الزراعية وبتمنى يجي للمزارع السمكية

خلال افتتاحه لعدد من المشروعات القومية

السيسي: ماحدش جه للاستثمار في بركة غليون ولا الصوب الزراعية وبتمنى يجي للمزارع السمكية
المال - خاص

المال - خاص

5:10 م, الأربعاء, 22 أبريل 20

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إنه لم يتقدم أحد من المستثمرين لمشاركة الدولة للاستثمار في مشروع بركة غليون للمزارع السمكية أو مشروع الصوب الزراعية، داعيل إياهم لمشاركة الدولة في مشروعاتها المنتهية مثل مشروع المزارع السمكية .

وأضاف خلال افتتاحه لعدد من المشروعات القومية، “مشروع المزارع السمكية خلص خلاص، وبنعملها طبقا للمواصفات العالمية ، فيه طرمبات رفع ومحطات معالجة وكلام كتير أوي معمول، انتوا عايزين استثمار؟ أنا خلصت، تعالوا خشوا معانا وديرو واشتغلوا” .

ودعا السيسي رجال الأعمال للاستثمار في مشارريع سيناء قائلا: “أنا مش بقولك تعالى اعمل مشروع واجري على تنفيذه.. أنا بقولك تعالى المشروع خلص، تعالى شارك في إدارته والعوائد القادمة منه أنا خلصته ومستعد أخلص قد كدة 100 مرة وبتمنى حد يجي، عايزين نعمر سيناء”.

وأكد أن مشروع المزارع السمكية في سيناء انتهى قائلا: “كل شيئ موجود على أرقى مستوى طبقا للمعايير العالمية، بنقول اهو تعالوا احنا خلصنا ونشتغل ونحسس الناس اللي في سيناء واللي في غرب الدلتا إن احنا بنجري على توفير أكل عيش ليهم ونوفر للمصريين غذاء صحي حقيقي”.

وافتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي عددا من المشروعات التنموية والقومية في منطقة شرق القناة، بحضور وفد من كبار الزوار والوزراء بمناسبة عيد تحرير سيناء.

ومن بين المشروعات التي افتتحها الرئيس، نفق الشهيد أحمد حمدي “2”، أسفل قناة السويس حيث تخرج ماكينة حفر الأنفاق من الجهة الأخرى.