السيسي : كل الهدايا اللي جاتلي لصالح متحف مقتنيات الرئيس

أصاف الرئيس السيسي : كل حاجة اتقالت خلال الاسبوعين اللي فاتوا الهدف منها تحطيم إرادتكم وفقدانكم الأمل والثقة

السيسي : كل الهدايا اللي جاتلي لصالح متحف مقتنيات الرئيس
المال - خاص

المال - خاص

5:15 م, السبت, 14 سبتمبر 19

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي أن كل ما تلقاه من هدايا منذ قدومه إلى منصب الرئاسة قام بتحويله إلى متحف مقتنيات الرئيس.وقال السيسي خلال مشاركته بالمؤتمر الوطني الثامن للشباب : اقول حاجة اصعب .. كل الهدايا اللي جاتلي قد الارقام دي ألف مرة معمولها متحف اسمه متحف مقتنيات الرئيس.


وأكد الرئيس أنه منذ دخوله إلى المنصب بتوفير الطعام على نفقتهم الخاصة ، رغم أن القانون كان يتيح لهم الإنفاق على الطعام من موازنة الدولة. 

وذكر السيسي أن دائما ما يعقب الإنجازات التي تتحقق ، عمليات تهدف إلى زعزعة ثقة الناس وتحطيم معنوياتهم، سواء بعمل إرهابي أو نشر الشائعات.

وقال الرئيس : كل انجاز كويس نعمله لازم يعقبه اجراء يا عملية ارهابية حية يا عملية بالشكل ده …لازم تجدوا حملة بعد أي مشوار ربنا وفقنا فيه .. حملة كبيرة .


وشدد الرئيس على أن كل الشائعات التي ترددت آخر اسبوعين وتناولت بث اكاذيب عن مؤسسات الدولة هدفها تحطيم إرادة المصريين. 

السيسي : الشائعات هدفها تحطيم إرادتكم وفقدانكم الامل


وقال السيسي : كل حاجة اتقالت خلال الاسبوعين اللي فاتوا دوا كان الهدف منه تحطيم ارادتكم وفقدانكم الامل والثقة ويبقى خطر كبير على بلدنا ..بيتقال ان العدد اللي بيتابع الموضوع ده كبير .. من حقكم تعرفوا. 


وتابع الرئيس: انا بقول للمصريين علشان ياخدوا بالهم .. ياخدوا بالهم من بلدهم .. احنا كل اللي موجود امر مؤقت وزائل لكن اللي ثابت ومستقر بلدنا .. مستقبل بلدكم وأولادكم.

يختتم المؤتمر فعالياته بالجلسة المعتادة “اسأل الرئيس”،  التي يجاوب خلالها الرئيس عبد الفتاح السيسي على عدد من الأسألة الموجهة إليه.

وكان الرئيس عبد الفتاح السيسي أطلق مؤتمرات الشباب لأول مرة في ديسمبر 2016 للتواصل مع الشباب بشكل مباشر ، لينعقد المؤتمر بشكل دوري بعد ذلك في محافظات مختلفة.

وخرج من عبائة المؤتمر الوطني للشباب نسختين لمنتدى شباب العالم حتى الان.