السيسي : كان لنا نقاش قاسي جدا في ألمانيا لحل نزاعات دول الساحل والصحراء (فيديو)

خلال لقائه بعدد من الشباب على هامش منتدى شباب العالم بشرم الشيخ

السيسي : كان لنا نقاش قاسي جدا في ألمانيا لحل نزاعات دول الساحل والصحراء (فيديو)
هاني جميعي

هاني جميعي

6:09 م, الثلاثاء, 17 ديسمبر 19

التقى الرئيس عبد الفتاح السيسي ، عددا من شباب منتدى شباب العالم بمدينة شرم الشيخ منذ قليل، في إطار لقاء مفتوح مذاع على التلفزيون المصري، وتطرق الحديث إلى النزاعات في دول الساحل والصحراء.

وقال الرئيس السيسي خلال كلمته ردا على سؤال من أحد الشاب، “نيجي لأفريقيا .. السؤال كان من عمرو درويش عن الموقف في أفريقيا والنزاعات اللي موجودة والجهد اللي بنعمله .. إحنا بننظر لأفريقيا إننا جزء أصيل منها.. وافتكروا إني من أول ما توليت المسئولية قولت إننا عدنا إلى أشقائنا في أفريقيا وفي خلال فترة مش طويلة أوي كانت النتيجة إننا تولينا رئاسة الاتحاد والنهاردة لينا مكان وصوت بالاعتدالا بالتوازن بالإخلاص تجاه أفريقيا كلها”.

وأضاف، “النزاعات اللي موجودة في نزاعات بنسعى وبنسعى فيها، وفي نزاعات هتاخد وقت لكن اللي أقدر أقولهولك إن هيطلق العام القادم مبادرة غسكات البنادق 2020 وإحنا بنساعد إن دور مصر ماينتهيش بتسليم رئاسة الاتحاد إلى جنوب أفريقيا .. سنستمر في دعمنا لجنوب أفريقيا في هذا الأمر وفي مساعينا .. المعني بهذا الموضوع هو مجلس السلم والأمن بالاتحاد الأفريقي والقوة الأفريقية اللي ممكن تستخدم لحفظ السلام.. أو لجنة الحكماء ولجان السلم .. كلها كيانات معنية بإدارة التغلب على النزاعات الموجودة في أفريقيا وكلها في دعم وجهد مصر فيه لتدعيم وتطوير الأداء خلال السنة اللي إحنا فيها وحتى يناير والأمر لن ينتهي بتسليمنا رئاسة الاتحاد”.

وتابع السيسي ، “طيب النزاعات اللي موجودة هل كان لينا مشاركة في تهدئة الأوضاع في جنوب السودان.. نعم في مناطق أخرى؟ كان لينا هل الأمر ده يتم تناوله والحديث عنه في الإعلام ولكن ماكنش هو في بؤرة اهتمام المواطن المصري في ضوء الأحداث اللي إحنا فيها .. يعني دول الساحل والصحراء الخمس.. كان لينا نقاش قاسي جدا في ألمانيا إننا لا نترك دول الساحل والصحراء تقاتل بمفردها كدة في هذه الحرب في ضوء إمكانياتنا”.