السيسي: تقدير رد الفعل على الإجراءات الاقتصادية ضروري.. واللي بيسخر في «الكوميكس» مستحمل وساكت

وتابع الرئيس: الحكومة بتقدر رد الفعل، وأحيانًا بيكون تقدير رد الفعل بيبقى سبب عدم التحرك.. ممكن رد الفعل يخسرك حتى النتائج اللي عاوز توصلها.. دي كتل لما بتتحرك بتعمل مشكلة كبيرة.

السيسي: تقدير رد الفعل على الإجراءات الاقتصادية ضروري.. واللي بيسخر في «الكوميكس» مستحمل وساكت
أحمد صبري

أحمد صبري

7:52 م, الثلاثاء, 30 يوليو 19

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن أي حكومة عليها أن تأخذ تقديرات ردود أفعال الرأي العام على الإجراءات الاقتصادية في الاعتبار، وقال الرئيس بالمؤتمر السابع للشباب: أي حكومة لما بتتعامل مع قضايا شديدة الأهمية بتضع في الاعتبار رد الفعل، والا يبقى كلام غير علمي ولا مهني.

وشارك الرئيس في جلسة محاكاة الدولة المصرية بالمؤتمر، الذي انطلق اليوم من العاصمة الإدارية، بدأت الجلسة بعرض فيلم قصير عن عملية الإصلاح الاقتصادي التي تنفذها الدولة منذ عام 2016، وانتقلت الجلسة إلى الاستماع عن تقييم عام لمرحلة الإصلاح الاقتصادي، من جانب ممثل رئيس مجلس الوزراء، في حكومة المحاكاة.

وأضاف الرئيس: أنا باعمل إجراءات قاسية الناس هتجابهها وأقول ده موضوع مش محل اعتبار …لا طبعًا … علشان كدة بنقول إن البطل الحقيقي هو الشعب.. اللي بيسخر من الحالة والظروف في الكوميكس اللي بتنقد الأوضاع على وسائل التواصل الاجتماعي.. هو مستحمل برضو.. كاتب كدة وساكت.. الحكومة بتقدر رد الفعل، وأحيانًا بيكون تقدير رد الفعل بيبقى سبب عدم التحرك.. ممكن رد الفعل يخسرك حتى النتائج اللي عاوز توصلها.. دي كتل لما بتتحرك بتعمل مشكلة كبيرة.

وتابع الرئيس: في 2012 و2013 كنا بنجابه دايما في كل شتاء نقص في البوتاجاز، لأن النوات التي كانت بتيجي في الشتاء كانت بتغلق الموانئ.. والاحتياطي اللي موجود عندنا ماكنش بيكفي الطلب لحين عودة الأمور .. اللي عايز اقوله إنه كان اجراء لما درسناه.. قولنا لا .. بدل ما يبقى عندنا 8 أيام احتياطي .. نخليهم 15 يوما.

ويذكر أن المؤتمر يعقد لمدة يومين، بمشاركة 1500 شاب من مختلف الفئات على مستوى الجمهورية، ويشهد المؤتمر حفل تخرج الدفعة الأولى من شباب البرنامج الرئاسي لتأهيل الشباب الأفريقي.

يشهد المؤتمر كذلك انعقاد المؤتمر الأول لمبادرة حياة كريمة، التي أطلقتها وزارة التضامن الاجتماعي، والإعلان عن سفراء المبادرة من الشخصيات العامة.