السيسى يعلق على «مقال سيناء»: كنت أتمنى اللى يرد يكون على علم بما نفعله

حيث طالب المتصدرين بالرد على المقال أن يكون لديهم علم بما تفلعه الدولة من إنجازات ومشروعات خلال فترة تولى الرئيس زمام الأمور منذ 6 أعوام

السيسى يعلق على «مقال سيناء»: كنت أتمنى اللى يرد يكون على علم بما نفعله
أحمد صبري

أحمد صبري

4:48 م, الأربعاء, 22 أبريل 20

علق على وأثار جدلا كبيرا ، حيث طالب المتصدرين بالرد على المقال أن يكون لديهم علم بما تفلعه الدولة من إنجازات ومشروعات خلال فترة تولى الرئيس زمام الأمور منذ 6 أعوام .

وأضاف السيسى خلال افتتاحه عددا من المشروعات القومية: أنا كنت أتمنى إن اللى عايز يرد على أى حاجة يكون على علم بما نفعله نحن خلال الفترة اللى موجودين فيها الـ 6 سنين دول ماذا فعلنا فى سيناء ؟ صرفنا أرقاما هائلة تصل التكلفة اللى شغالين بيها بنتكلم فى 600 مليار جنيه بسيناء ككل.

وأشار الرئيس إلى أن مساحة سيناء تصل إلى 6% من إجمالى مساحة مصر لكن يرصد لها مبالغ مالية طائلة لحماية الأمن القومى المصرى، داعيا رجال الأعمال للمشاركة فى إدارة المشروعات مع الدولة فى سيناء.

وتابع : هل فيه حد مع كل احترامى وتقديرى لرجال الأعمال والمستثمرين ، هل فيه حد مستعدين يعملوا طريق زى طريق شرم الشيخ أو طريق طابا النفق ؟ أو حتى الأنفاق اللى بنتكلم عليها دلوقتى والنفق يتكلفله مليارات كتير والنهاردة لو اتعملت مرحلة رسوم على الطرق دى لا يمكن تجيب حتى تكلفة صيانته ، لكن الكلام ده بيتحط فى إطار اهتمامنا بتنمية سيناء.

ووجه حديثه للإعلامين: لو زمايلنا فى الإعلام كانوا عايزين يردوا كانو يقولوله تعالى ، مين ده اللى يدفع 600 مليار جنيه علشان بنية أساسية انا أتمنى إن رجال الأعمال يبقوا موجودين وهتشوفوا فى الكلام اللى هيتطرح النهاردة مناطق للاستزراع السمكى ومناطق للزراعة ،انا مش بقولك تعالى اعمل مشروع واجرى على تنفيذه .. أنا بقولك تعالى المشروع خلص تعالى شارك فى إدارته والعوائد القادمة منه… أنا خلصته ومستعد أخلص قد كدة 100 مرة.

ويفتتح الرئيس عبدالفتاح السيسى عددا من المشروعات التنموية والقومية فى منطقة شرق القناة، بحضور وفد من كبار الزوار والوزراء بمناسبة عيد تحرير سيناء

ومن بين المشروعات، نفق الشهيد أحمد حمدى “2”، أسفل قناة السويس حيث ستخرج ماكينة حفر الأنفاق من الجهة الأخرى.