السيسى يؤكد ضخامة حجم العمل بالمشروعات بمختلف أنحاء الجمهورية "مش سايبين حاجة فى مصر"

وليس فقط الاهتمام بالمدن الكبرى وعواصم المحافظات

السيسى يؤكد ضخامة حجم العمل بالمشروعات بمختلف أنحاء الجمهورية "مش سايبين حاجة فى مصر"
منتصر عبد الجابر

منتصر عبد الجابر

1:30 م, الأحد, 16 أغسطس 20

أكد أن الدولة تعمل على تنفيذ مشروعات بمختلف القطاعات الحيوية ، وعلى مستوى جميع أنحاء الجمهورية ، وليس فقط الاهتمام بالمدن الكبرى وعواصم المحافظات.

وأشار الرئيس إلى أن تكاليف المشروعات التى تجرى فى كل قطاع تصل إن لم تكن تتجاوز تريليون جنيه، وقال خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية صباح اليوم الأحد : كتير من المتابعين ممكن يقولوا اوعوا تكونوا مهتمين فقط بالعواصم الرئيسية للمحافظات وسايبين باقى محافظات مصر .. لا احنا مش سايبين حاجة فى مصر مابنشتغلش فيها فى كل القطاعات احنا شغالين فى مشروع الألف قرية الأكثر احتياجا .. وبنتكلم عن عمل مشروعات متكاملة فيها ونرفع كفاءة المساكن الموجودة بشكل حضارى وبنستكمل شبكة الطرق والصرف الصحى.

وكشف الرئيس السيسى أن تكاليف المشروعات المنفذة فى قطاع الكهرباء على سبيل المثال حتى عام 2024 تتجاوز تريليون جنيه تقريبا ، وكذلك الأمر فى مشروعات النقل ، وهو ما يعنى أن حجم العمل والتمويل الذى يتم لهذه القطاعات ضخم جدا.

وقال الرئيس السيسى : ده معناه إن الدولة حريصة جدا إنها تحسن من حياة الناس فى كل القطاعات .. لو اتكلمنا على النقل والطرق والسكة الحديد والصحة والجامعات .. لو بنتكلم عن التعليم فى مصر والجهد اللى بيتبذل فيه وحجم الإنشاءات اللى بتتعمل فيه هنجد إن مليارات كتيرة جدا جدا بيتم ضخها علشان المستهدفات اللى حاطينها كدولة تتحقق فى أقل وقت ممكن.

وافتتح الرئيس السيسى اليوم المرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الأنفاق، كما وضع حجر الأساس لمحطة عدلى منصور التبادلية التى تعد إحدى المحطات المركزية الكبرى لربط العاصمة الإدارية الجديدة بكل مدن ومحافظات الجمهورية.

وتضم المحطة مجمع نقل متكامل الخدمات ومنطقة تجارية استثمارية على مساحة 15 فدانًا وتربط ما بين شبكة خطوط خمس وسائل نقل مختلفة على مستوى الجمهورية، متمثلة فى الخط الثالث لمترو الأنفاق ومسار القطار الكهربائى ومحطة للسكك الحديدية ومحطة للسوبرجيت، بالإضافة إلى الأتوبيس السريع BRT والأتوبيس الترددى”.