السيسى : بناء الدولة المصرية أمر مش بسيط ومش ببلاش «بفلوس كتير»

وأضاف السيسي : علشان نحل مسألة الطريق ده حطينا 5.6 مليار جنيه .. كنت اتمنى لما نعمل مشروع زي كدة نطرحه نجيب كل الحوادث وكل السلبيات اللي كانت موجودة في الطريق القديم

السيسى : بناء الدولة المصرية أمر مش بسيط ومش ببلاش «بفلوس كتير»
أحمد صبري

أحمد صبري

2:42 م, الثلاثاء, 5 نوفمبر 19

قال الرئيس عبدالفتاح السيسى إن الحلول الحقيقية لبناء دولة أمر ليس بسيطا ويحتاج للأموال ، حيث إن الكثير من المصريين يحتاج إلى استيعاب ذلك فكانت الدولة قد استثمرت 5.6 مليار جنيه فى بطول 342 كيلو مترا وكان يحدث به الكثير من الحوادث لوجود حفر ، مطالبا بنشر ما كان عليه الطريق قبل التطوير ومقارنة الوضع بما بعده.

وتابع السيسى خلال افتتاح عدد من : أنا بقول الكلام ده علشان كتير مننا محتاج يبقى مستوعب وعارف إن الحلول الحقيقية لبناء دولة امر مش بسيط ومش ببلاش .. بفلوس كتير.

وأضاف السيسي : علشان نحل مسألة الطريق ده حطينا 5.6 مليار جنيه .. كنت اتمنى لما نعمل مشروع زي كدة نطرحه نجيب كل الحوادث وكل السلبيات اللي كانت موجودة في الطريق القديم ونحطه ونقول للناس اننا صلحنا الطريق القديم ده نتيجة السيول بتكلفة مالية كذا .. لما جينا نعمل ده كل المشاكل اللي كانت موجودة في الطريق القديم انتهت .. الـ 205 عمل صناعي اللي اتعملوا معناها ان اي سيول هتحصل بجانب الطريق هتلاقي طريقها للخليج او للبحر.

وبحسب بيان للرئاسة فإن الدولة المصرية شهدت خلال السنوات الخمس الأخيرة، اهتمامًا كبيرًا في جميع القطاعات، واستطاع الرئيس السيسى أن يدعم عددا من المشروعات القومية، لتخرج في وقت قياسي، وبمعدلات غير مسبوقة، حتى يستفيد منها الاقتصاد القومي، وتساهم في تحسين أحوال المواطنين .

وكان  الرئيس السيسى قد أعلن الأسبوع الماضي على هامش الافتتاحات الجديدة بشركة النصر للكيماويات الوسيطة، أن الدولة ستفتتح العديد من المشاريع الفترة المقبلة وأنه مستعد لذلك فى أى وقت .