الرئيس السيسي: ستبقى مصر وطنا عظيما يتسع للجميع

وفق كلمة الرئيس السيسي - خلال إفطار الأسرة المصرية

الرئيس السيسي: ستبقى مصر وطنا عظيما يتسع للجميع
المال - خاص

المال - خاص

10:38 م, السبت, 6 أبريل 24

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إن مصر ستبقى وطنا عظيما يتسع للجميع .

جاء ذلك جاء ذلك وفق كلمة الرئيس السيسي – خلال إفطار الأسرة المصرية، الذي أقيم فندق الماسة بمدينة نصر مساء السبت، بحضور واسع لمختلف أطياف المجتمع المصري ،

وقال: “مهم أوي أن احنا نخلي الناس كلها تبقى شابفة معانا ومانقولش أن بس المسؤولين والمثقفين هما اللي عارفين .. لا المواطن المصري البسيط زكي ولماح ومسؤول”

وأشاد بصمود الشعب المصري قائلا: “قلبي حديد .. لما بقول كدة معناها ايه؟ بالناس .. في السنين اللي فاتت لما كان فيه أيام صعبة عدت علينا ولما كان فيه حادثة جوه مصر فى اي حتة ويسقط فيها مصريين مدنيين أو حتى من الجيش والشرطة أو كدة كان صعب علينا كلنا .. بس كنت شايف الناس .. لكن انا مالقتش مرة واحدة خلال لقائاتي وكانت كتير مالقتش سيدة مصرية زوجة كانت أو ام وجات قالتلي كلمة تألمني على موضوع سقوط ابنها شهيد أو مصاب .. ماحصلش”.

وأضاف أن “القلب الحديد مش معناه، أنا إنسان، لو لقيت أهلي بيلوموني على حالة عايشينها أنا هتاثر مفيش كلام .. بسجل الاحترام والتقدير والامتنان والإعجاب بكل مصري ومصرية وقدرنا نكمل وتتجاوز المرحلة دي بفضل الله”.

وتابع: “حتى في الموقف الاقتصادي الصعب كانت كل الناس حوالين مننا كانت قلقانة جدا وبدون شك أن الموقف كان صعب ولازال صعب . لكن ماكنش عندي شك أبدا في الناس اللي هما أهلي أهل مصر”.

وأكد أهمية مساندة المواطنين للمسؤول قائلا: “عايز اقولكم على حاجة حاسمة في حياة أي مسؤول .. مفيش مسؤول قوي إلا بناسه .. لو مفيش كدة لو عنده كرامة خلاص يسيبها ويمشي.

وأوضح أنه وجه الحكومة ومؤسسات الدولة بالاستمرار في دعم الشباب وتمكين المرأة، ووضع بناء الإنسان المصري على رأس أولويات العمل الوطني وفي الصدارة منها توفير الحياة الكريمة لها بشكل عام.

وقال : ستبقى مصر باذن الله عزيزة أبية وطنا عظيما يتسع لكل المصريين . .فمصر الوطن الذي يسكن فينا قيل أن نسكن فيها.

وستبقى مصر باذن الله عزيزة أبية وطنا عظيما يتسع لكل المصريين . .فمصر الوطن الذي يسكن فينا قيل أن نسكن فيها