وزارة الصحة تنفي تنظيم حملات لتحليل «كورونا» وسط تجمعات المواطنين

قال المتحدث باسم الصحة إن "منظمةالصحة العالمية شبهت مصر بدول اليابان وسنغافورة في الإجراءات الوقائية المتبعة وده بيدينا مؤشر إيجابي يارب نستمر عليها".

وزارة الصحة تنفي تنظيم حملات لتحليل «كورونا» وسط تجمعات المواطنين
المال - خاص

المال - خاص

11:26 م, السبت, 28 مارس 20

نفي خالد مجاهد المتحدث باسم وزارة الصحة في اتصال مع برنامج الحكاية على إم بي سي مصر، تنظيم الوزارة حملات لتحليل كورونا وسط تجمعات المواطنين.

وقال المتحدث باسم الوزارة: ” خبر غير دقيق عمل حملات للكشف عن كورونا في مصر والتحليل لا يتم عمله إلا فقط لمن يظهر عليه أعراض ولكن أنا مش كل حد يرغب في التحليل يعمل التحليل ده غير علمي وغير صحيح، ووده بيجي طبعا عن طريق تتبع شجرة المخالطين للحالات الإيجابية أو الحالات المشتبهة في مستشفيات الحميات والصدر، لكن إن يكون فيه لجان تنتقل للتجمعات ده كلام غير دقيق”.

وأضاف: ” فيه حاجة كمان المصريين اللي يتم إجلائهم من بعض دول العالم الان بيتم قياس درجة الحرارة في المطار وكذلك تحليل كورونا.

وحول مدى صحة خريطة توزيع حالات كورونا في محافظات مصر، أجاب : “خريطة غير صحيحة ولم نصدر أي خرائط على الإطلاق”.

وقال “النهاردة فيه بعض المناطق بيحصل فيها لما نيجي نتقصى أو نتتبع شجرة المخالطين بنلاقيه فيه إصابة جاتلني من المخالطين لحالة إيجابية سواء حالة أو اتنين أو تلاتة، ووده بنسميه انتقال للعدوى على مستوى صغير وقبل ما ده يتحول لعدوى مجتمعية أو يحصل تفشي في القرية أو المحافظة”.

وأضاف: “على طول بنعمل حجر صحي للمكان ده سواء كان قرية أو مركز أو خلافه وبنرفع درجة الوعي للأسر سواء نقلل الزيارات أو المخالطة وبتساعدنا وزارات مختلفة زي وزارة الداخلية والتنمية المحلية والتموين في الآخر إحنا بنعمل حجر صحي في المكان ده أو بنعزله وده مش عيب ولا يعني أن المكان ده بيمثل خطر على الدولة وده إجراء إحترازي”.

وأكد أنه “إجراء احترازي علشان اطمن على الناس دي واطمن إن الفيروس ماينتشرش على نطاق واسع حتى لا نصل إلى العدوى الاجتماعية”.

وقال إن “منظمة الصحة العالمية شبهت مصر بدول اليابان وسنغافورة في الإجراءات الوقائية المتبعة وده بيدينا مؤشر إيجابي يارب نستمر عليها”.

المال - خاص

المال - خاص

11:26 م, السبت, 28 مارس 20