اقتصاد وأسواق

كيف استغلت الشركات موسم الكريسماس فى الترويج لمنتجاتها؟

إيمان حشيش : استغل عدد من الشركات مناسبة الاحتفال بأعياد الكريسماس في نشر إعلانات ممولة وكتابة منشورات إعلانية عبر صفحاتهم الرسمية على فيس بوك، لزيادة التفاعل عليها ولربط منتجاتهم بالمناسبة. وكانت أبرز الإعلانات الممولة للشركات تركز على استغلال منتجها في صورة شجرة الكريسماس المشهورة ومنها، ن

شارك الخبر مع أصدقائك

إيمان حشيش :

استغل عدد من الشركات مناسبة الاحتفال بأعياد الكريسماس في نشر إعلانات ممولة وكتابة منشورات إعلانية عبر صفحاتهم الرسمية على فيس بوك، لزيادة التفاعل عليها ولربط منتجاتهم بالمناسبة.
وكانت أبرز الإعلانات الممولة للشركات تركز على استغلال منتجها في صورة شجرة الكريسماس المشهورة ومنها، نشرت الصفحة الرسمية لشركة أورانج مصر صورة متحركة لشجرة الكريسماس عبارة عن جهاز محمول ومحاط بشجرة كريسماس من سلك الجهاز مصحوبة بعبارة “كل سنة وأنتم طيبين بمناسبة #الكريسماس”.
ونشرت الصفحة الرسمية لشيكولاتة كادبوري إعلانا ممولا عبارة عن شجرة الكريسماس من الشيكولاته ومصحوبة بعبارة “We wish you a Joyful Christmas! #MerryChristmas .. كل كريسماس وحياتكم مليانة سعادة”.
هذا بالإضافة إلى نشرها صورة متحركة أخرى عبارة عن دفاية فوقها الشيكولاته ومحاطة بزينة الكريسماس ومصحوبة بعبارة “All I want for #Christmas is you  🙂 #MerryChristmas #FreeTheJoy#Cadbury… كل اللي تتمناه في الكريسماس هي شوكولاتة كادبوري ديري ميلك”.
ووضعت الصفحة الرسمية لكوكاكولا صورة للزجاجة كوكاكولا محاطة بالأنوار ومصحوبة بتهنئة بمناسبة الكريسماس.
في حين استغلت الصفحة الرسمية ل تودو أعياد الكريسماس في نشر عدد من الصور التفاعلية منها صورة عبارة عن شخصيات التودو الإعلانية في الملاهي ومصحوبة بعبارة “حرام عليك يا رجب! هو احنا دايماً حظنا كده! الصاروخ عطل ومقضينها شعبطة.. عايزين نلحق الكريسماس!
فين_رجب #كل_سنة_وأنتم_طيبين”, كما غيرت صورة غلاف الصفحة  بصورة لشخصيات تودو الإعلانية وهي تحتفل بالكريسماس”.
كما غيرت الصفحة الرسمية لماكدونالد صورة غلافها مستغلة الأيس كريم في تصميم شجرة الكريسماس.
وقامت الصفحة الرسمية لشيكولاتة كيت كات بوضع صورة عبارة عن شجرة كريسماس من شيكولاتة داخل منزل ومصحوبة بعبارة “كل سنة وأنتم طيبين.. قول لنا هتعملوا إيه في كريسماس السنة دي؟Have yourself a merry little break time.”
وقامت الصفحة الرسمية لجبنة كيري بكتابه طريقة عمل شجرة الكريسماس من الورق مصحوبة بعبارة “زينة اخر السنة دايما بتدخل البهجة على الناس.. جربى تعملى مع أولادك شجرة الكريسماس بالورق وساعديهم يلونوها ويزينوها، وابعتي لنا إللي عملتوه… #أكتر_من_أم”.
وقامت الصفحة الرسمية لبونجورنو كافية بنشر صورة متحركة ومصحوبة بعبارة “الكريسماس السنة دي مايحلاش غير بلمة الناس، وهيبقى أحلى كمان مع ساشيه بونجورنو اللي بتحبه اللي هيكمل فرحة المناسبة دي، وكل سنة وإنتوا طيبين”.
كما استغلت الصفحة الرسمية لنسكافية المناسبة في وضع صورة  متحركة لمج النسكافيه ومصحوبة بعبارة “جرب مج نسكافيه وعليه قرفة وقول لنا إيه رأيك.. هتعملوا إيه في الكريسماس السنة دي؟”.
وقامت أيضا بنشر  فيديو تفاعلي مصحوب بعبارة “بنتمنلكم كريسماس سعيد.. في ساعات كانت صعبة وفي أوقات حلوة بس خلاص قربت تخلص ومعاها هتيجي بداية جديدة! ابتدي حاجة كان نفسك تعملها أو حاجة جديدة #ابتديها Merry Christmas! This year’s chapter is almost over, make the next one special and start something new..””

شارك الخبر مع أصدقائك

الخبر السابق «
الخبر التالي »