كيف استغلت الشركات البطاريق في الترويج لمنتجاتها؟

إيمان حشيش استغل عدد من الشركات، الانتشار السريع لبطاريق مول Ski Egypt الجديدة، وتحقيقها صدى جماهيري عالي في نشر إعلانات ممولة، وكتابة منشورات إعلانية عبر صفحاتهم بـ" فيس بوك"، خلال اليومين الماضيين، وربطت إعلان المول عن البطاريق في مصر لكسب ولاء الجمهور، وزيادة التفاعل على الصفحات الرسمية لمنتجاته

كيف استغلت الشركات البطاريق في الترويج لمنتجاتها؟
جريدة المال

المال - خاص

3:44 م, الثلاثاء, 7 مارس 17

إيمان حشيش

استغل عدد من الشركات، الانتشار السريع لبطاريق مول Ski Egypt الجديدة، وتحقيقها صدى جماهيري عالي في نشر إعلانات ممولة، وكتابة منشورات إعلانية عبر صفحاتهم بـ” فيس بوك”، خلال اليومين الماضيين، وربطت إعلان المول عن البطاريق في مصر لكسب ولاء الجمهور، وزيادة التفاعل على الصفحات الرسمية لمنتجاتهم.

وعلي سبيل المثال، نشرت صفحة “تودو” إعلان ممول عن البطاريق، وكتبت: “هو ده اللي بياكل اليومين دول.. #كله_بالفلوس #لقاء_البطريق_الحصري #أبيعُ_نفسي”.

ونشرت صفحة مندولين إعلان كتبت خلاله: “في أسباب كتير ممكن نيجي مصر عشانها، وده واحد منهم! #البطريق_في_مصر”.

واستغلت الصفحة الرسمية لتاكسي كريم بطاريق سكاي مول، وكتبت: “مفيش زحلقة هنا !! في مصر في كريم”.

ونشرت الصفحة الرسمية لـ “لايونز” للرحلات السياحية “لايونز هتشتري بطريق وتجيبه الرحلات.. وفكك من مول مصر”.

وصفحة شركة PRODEV للدعاية والإعلان، نشرت “مصر مافيهاش بطاريق.. البطاريق فى مصر فى الـ Kernel بس، أسعار الـ Shared Hosting تبدأ من 25 دولارًا فى السنة ثابتة دون زيادة”.

واستغلت صفحة زيت مرجانة البطاريق، وقامت بكتابة: “بما إن في بطاريق منتشرة في مصر اليومين دول، قولنا نعملكم وصفة الملوخية بالبطريق_المميز”.

ونشرت صفحة iCareer “بمناسبة البطاريق اللي شرفتنا في مصر في Ski Egypt.. الإعلان ده يعتبر من أحسن الإعلانات اللي بتتكلم عن الاحتباس الحراري اللي ممكن توصل لذوبان الجليد في القطبين، وده هيؤدي لانقراض الـ Penguins الكائن اللذيذ ده، الإعلان بيقولك اطفي النور وراك بس بطريقة لذيذة شويتين، صباح الفل”.

جريدة المال

المال - خاص

3:44 م, الثلاثاء, 7 مارس 17