سيـــاســة

عمرو أديب يعلق على طريقة جلوس آبى أحمد مع الرئيس السيسى (فيديو)

وقال أديب في برنامجه "الحكاية" على قناة إم بي سي مصر: انا مايهمنيش هو كان قاعد ازاي انا يهمني هو قال ايه قال احنا عايزين مصلحة مصر وقال مش عايزين مصر تنضر

شارك الخبر مع أصدقائك

علق الإعلامي عمرو أديب على تعليقات البعض عبر وسائل التواصل الاجتماعي ، حول طريقة جلوس رئيس الوزراء الاثيوبي ، ابي أحمد ، خلال اجتماعه مع الرئيس عبد الفتاح السيسي ، على هامش القمة الروسية الافريقية في سوتشي مؤخرا.

وقال أديب في برنامجه “الحكاية” على قناة إم بي سي مصر: 
انا مايهمنيش هو كان قاعد ازاي انا يهمني هو قال ايه قال احنا عايزين مصلحة مصر وقال مش عايزين مصر تنضر ..قال انتوا فسرتوا تصريحاتي غلط وماكنتش اقصد.تم اسئناف المفاوضات.

اقرأ أيضا  «بأطوال 1000 كم وتكلفة 360 مليار جنيه».. السيسي يستعرض الاتفاق النهائي مع «سيمنز» لإنشاء منظومة القطار السريع

وعلشان مخهم صغير قولت يا جماعة روحوا هاتوا صور تانية اشوف الراجل ده بيقعد ازاي قولت خليني اهبل معاهم شوية علشان تعرفوا .. ادي اهو ابي احمد بيقعد نفس القعدة مع كل الناس …هو الراجل مستريح في القعدة دي .. مش موقف ولا واخد موقف من الريس بتاعنا .. علفهى فكرة هذا الرجل مؤدب جدا ومتعلم برا .. في كل مكان دي قعدته.
بما اننا قررنا نبقى تافهين يبقى تفاهة بتفاهة بقى ..

اقرأ أيضا  تزامنًا مع الذكرى 69 لأعياد الشرطة.. الداخلية توفر سلع بأسعار مخفضة 50% لمدة شهر

نما طبعا قالك الاجتماع عدى على خير قالك طيب ننكد على المصريين ازاي ..انتوا فاكرينا بنخاف ؟ حاطت رجل على رجل مع البشرية كلها .. سيبك من اللي حاطت رجل على رجل.

الموضوع التاني في نفس الحكاية .. وكالة الانباء الاثيوبية بعد اجتماع الرئيس وابي احمد ما خلص قالوا ان مصر قررت تستخدم الوسائل الدبلوماسية لايجاد حلول لازمة سد النهضة.. ده معناه ان كان هناك 
قلق في المجتمع الاثيوبي ..وانتوا عارفين الحكاية دي اتكرست من امتى .. من ايام .

اقرأ أيضا  عبدالعال يغادر البرلمان .. وحنفي الجبالي المرشح الأقوى لخلافته في البرلمان

كان الرئيس عبد الفتاح السيسي قد التقى الخميس الماضي في مدينة سوتشي، رئيس الوزراء الإثيوبي آبي أحمد، حسبما صرح السفير بسام راضي، المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية.

وأوضح أن السيسي أكد أن مصر طالما أبدت انفتاحًا وتفهمًا للمصالح التنموية للجانب الإثيوبي بإقامة سد النهضة، لكنها في نفس الوقت تتمسك بحقوقها التاريخية في مياه النيل، ومن ثم يتعين ألا تكون مساعي تحقيق التنمية في إثيوبيا على حساب تلك الحقوق.

شارك الخبر مع أصدقائك

الخبر السابق «
الخبر التالي »