سيـــاســة

السيسي : مناطق بالقاهرة لن يصدر لها تراخيص بناء تاني والجراج اللي مش هيشتغل هناخده (فيديو)

الرئيس قال إن القاهرة وحدها أنفقت نحو 280 مليار جنيه خلال 6 سنوات فقط لتحسين حياة الناس

شارك الخبر مع أصدقائك

كشف الرئيس عبد الفتاح السيسي سبب اتجاه الدولة في السنوات الأخيرة لبناء مدن جديدة، موضحًا أن مناطق عديدة بمحافطات الجمهورية وصلت للحد الأقصى من التكدس وبشكل لا يستوعب بناء مساكن جديدة.

وشدد السيسي خلال باحتفالية افتتاح عدد من المشروعات القومية وعلى رأسها حي الأسمرات بمرحلته الثالثة على أنه لن يتم إصدار تراخيص بناء جديدة لمناطق بالقاهرة كما أن الدولة ستصدر قرارات نزع ملكية للجراجات غير المستخدمة في المباني.السكنية.

وأشار الرئيس السيسي إلى أن القاهرة وحدها أنفقت نحو 280 مليار جنيه خلال 6 سنوات فقط لتحسين حياة الناس فيها، لافتًا إلى أن قرار إنشاء عاصمة جديدة لو كان تم اتخاذه منذ نحو 30 عاما كان يمكن توفير هذه النفقات.

ولفت الرئيس إلى أنه من المهم إدراك المواطنين ودعمهم لقرارات الدولة المرتبطة بتحسين المعيشة وحل مشاكل الزحام والتكدس داخل المناطق السكنية خاصة في القاهرة، مشيرا إلى إنه يتم إنفاق المليارات داخل القاهرة لتحسين الحياة فقط وتلافي مشكلات تراكمت بسبب التكدس.

وتابع: “الاستثمارات دي كلها اتعملت في القاهرة علشان تستوعب الناس .. انا بقول الكلام ده علشان حالة الفهم والوعي هي التحدي اللي محتاجين نخلي بالنا منه… لما جينا ناخد قرار ببناء المدن الجديدة فيه ناس كتير وقف وقالت بتعملوا الكلام ده ليه وكأنه ترف وأمر غير مطلوب.. وهو ناسي إني بصرف داخل القاهرة مليارات لتحسين الحياة فقط.. المشروعات المنفذة في شرق القاهرة فقط تتكلف 33 مليار جنيه”.

وأضاف: “الرسالة هي إن لازم الدولة تفكر وكمان شعبها يحترم فكرها ويدعمه وما يقعدش أي حد ياخدونا ويقولك انتوا بتعملوا الكلام ده ليه .. ايه هي البدائل ؟ نعمل كباري فوق الكباري ؟ .. ونشيل مباني ونعمل طرق ؟ .. ولا نخلي السعة اللي وصلنالها دي تتوقف وخلاص؟. وفسر الرئيس السيسي سبب قرار الدولة بوقف تراخيص البناء في المحافظات وتعديل اشتراطات التراخيص الجديدة”.
وقال السيسي : “إحنا عملنا إيقاف لتراخيص البناء .. عملنا كده ليه.. هل كرها في الناس وتضييق عليهم ولا علشان مابنحبش مصلحتهم ؟ .. عملنا كدة لأن القاهرة ومحافظات كتير جدا لا بد من مراجعة الكثافة فيها علشان الناس تقدر تعيش بالحد الأدنى المناسب… وبالتالي فيه أماكن في القاهرة لن يصدر لها تراخيص تاني خلاص .. وحتى اللي هيصدر لها ترخيص سيتم تغيير اشتراطات البناء فيها”.

وأكد الرئيس أن قرار وقف تراخيص البناء الجديدة جاء متأخرا لأكثر من 20 عاما، مشددا على أن فوضى تراخيص البناء لن تتكرر مرة أخرى.

شارك الخبر مع أصدقائك

الخبر السابق «
الخبر التالي »