لايف

السيسي للمصريين: إبنكم شريف وأمين ومخلص

أضاف الرئيس السيسي : ده مش رد على حد .. ده تأكيد لمعاني وقيم معروفة عني من زمان أوي

شارك الخبر مع أصدقائك

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي أن يتبع نهج مصارحة ومكاشفة الشعب المصري في كل شيء ، مؤكدا ان العديد من أجهزة ادولة طلبت منه عدم التحدث في موضوعات بعينها لكن تحدث فيها لأن من حق المصريين أن يعرفوا.
وقال السيسي خلال مشاركته في المؤتمر الوطني الثامن للشباب: من حقكم تعرفوا .. لكل اب مصر وام مصرية بيدعي .. ابنكم ان شاء الله .. شريف وأمين ومخلص.

ورد الرئيس السيسي على عدد من الشائعات التي أثارت الرأي العام مؤخرا ، واكد عدم السماح بقبول أي مسئول غير منضبط داخل مؤسسات الدولة. 

جاء ذلك في الجلسة الثانية للمؤتمر التي ركزت على دور وسائل التواصل في نشر الاكاذيب وتزييف الحقائق.

السيسي : اللي بيني وبين الناس الثقة

وقال السيسي : طب هقولكم حاجة كادوا يبوسوا ايدي والنبي ماتعمل كدة .. قولتلهم اللي بيني وبين الناس الثقة … لما حد يلعب في الثقة دي .. ده اخطر حاجة في الدنيا .. بقى كل ست كبيرة في السن بتدعيلي في البيت وهي مصدقاني اسيبها ازاي محتارة تقول ايه الحكاية بتاعته؟ .. انت كدة .. ولا كدة ؟ .. انت فعلا الحاجات اللي اتقالت دي انت عملتها ولا ماعملتهاش.   

أضاف الرئيس: ده مش رد على حد .. ده تأكيد لمعاني وقيم معروفة عني من زمان أوي .. الجيش اللي موجود ده يعرف عني كدة .. لما تقولوله القائد الاعلى بتاعك كدة .. ده كلام خطير.

وشدد الرئيس السيسي على أن الهدف من الاشعات هو بث الاحباط لدى المصريين وتحطيم معنوياتهم

وقال الرئيس السيسي في افتتاح المؤتمر أن الجيش المصري هو مركز الثقل للدولة والمنطقة باكملها ، مشيرا إلى ان سقوطه يهدد المنطقة بالكامل.

وكان الرئيس عبد الفتاح السيسي أطلق مؤتمرات الشباب لأول مرة في ديسمبر 2016 للتواصل مع الشباب بشكل مباشر ، لينعقد المؤتمر بشكل دوري بعد ذلك في محافظات مختلفة.

وخرج من عبائة المؤتمر الوطني للشباب نسختين لمنتدى شباب العالم حتى الان.

شارك الخبر مع أصدقائك

الخبر السابق «
الخبر التالي »