سيـــاســة

السيسي عن الحوار مع الإعلام: لو الكلام مش مليان ومفيد يبقى بنضيع وقت

كرم الرئيس السيسي خلال الندوة عددًا من أبطال حرب اكتوبر

شارك الخبر مع أصدقائك

تحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي عن الإعلام في مصر قائلاً: “بالنسبة للكلام بتاع الإعلام.. أنا كنت مهتم بمصر دي من وأنا صغير أوي أوي وقاري أوي عنها.. لما بقعد مع حد بيتكلم معايا إن مكانش الكلام مليان ومستفيد منه أنت بتضيع وقتك ووقتي.. لو جيت قولتلك دلوقتي قولي إيه موضوع المياه في مصر.. يبقى لازم تبقى عارف تفاصيل كتيرة عن الموضوع”.

وضرب السيسي مثالاً خلال الندوة التثقيفية الـ21 للقوات المسلحة، بعنوان “أكتوبر إرادة وتحدي”: “كنت قاعد في مؤتمر بسألهم حد قالي لازم تزود بطاقة التموين قولتله ماشي كام؟ قاللي اديهم 1000 جنيه على البطاقة.. قولتله انت عارف الـ10 جنيه زيادة في البطاقة تكلف كام؟ 8.5 مليار جنيه في السنة.. يبقى الـ1000 جنيه في الشهر يعني 70 مليار جنيه”.

ووجه النائب مصطفى بكري سؤالا للسيسي قائلاَ: “تحدثتم عن الإعلام ومدى قدرتنا على مواجهة الحملات الخارجية.. نحن نريد إعلاما فاعلا يواجه التحديات نحتاج من سيادتك أن تجلس مع الإعلاميين والصحفيين ونحن ندرك تماما أن الإعلام هو الرأي والرأي الآخر ونتمنى أن يكون إعلام مصر بقوة وفاعلية ونريد أن نسمع رأيك في الإعلام”.

ومن جانب آخر، كرم الرئيس السيسي خلال الندوة عددًا من أبطال حرب اكتوبر، وقال إن الجيش المصري يخوض حاليا حرباً ضد الإرهاب منذ 6 سنوات ، وهي حرب شبيهة بحرب الاستنزاف بعد هزيمة 67.

وشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، الندوة التثقيفية الـ 31 للقوات المسحة أكتوبر “إرادة وتحدي” بمركز المنارة بالتجمع الخامس، ومعه عدد من رجال الدولة، والإعلاميين، والفنانين، ورجال الدين، وأعضاء مجلس النواب، وقيادات القوات المسلحة، فضلا عن حضور المستشار عدلي منصور، واالمشير محمد حسين طنطاوي، والدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر.

شارك الخبر مع أصدقائك

الخبر السابق «
الخبر التالي »